Neem Friendweb Green

  • Natuurlijk, dat is de oplossing. Alle cijfers van slachtoffers komen van Hamas zonder controle van een onpartijdige ijnstantie. Dus moeten ze kloppen. Nu begrijp ik waarom..

    https://www.telegraaf.nl/watuzegt/771665515/soms-zou-ik-zelf-ook-wel-willen-verdampen
    Natuurlijk, dat is de oplossing. Alle cijfers van slachtoffers komen van Hamas zonder controle van een onpartijdige ijnstantie. Dus moeten ze kloppen. Nu begrijp ik waarom.. https://www.telegraaf.nl/watuzegt/771665515/soms-zou-ik-zelf-ook-wel-willen-verdampen
    WWW.TELEGRAAF.NL
    Soms zou ik zelf ook wel willen verdampen
    Deze kende ik nog niet: die rotjoden laten de Palestijnen ook nog eens verdampen. Het bericht werd verspreid door een Gazaanse kopijslaaf. En wij kennen de reputatie van Gazaanse kopijslaven: ze liegen nooit. Dat mogen ze namelijk niet van Hamas.
    Grappig
    1
    ·363 x bekeken
  • Leuk
    Geweldig
    2
    ·280 x bekeken
  • Terwijl ‘wij’ nog voorzichtig filosoferen over de reactivering van de opkomstplicht voor militaire dienst, is men in #Duitsland – ook in #Frankrijk en het #VK, overigens – al een eind verder.

    Bild - “Inzet van Duitse soldaten in #Oekraïne mogelijk”

    #WWIII

    https://bild.de/politik/ausland-und-internationales/baerbock-deutet-an-einsatz-deutscher-soldaten-in-der-ukraine-moeglich-674f0250625c0c2a212f1aa6
    Terwijl ‘wij’ nog voorzichtig filosoferen over de reactivering van de opkomstplicht voor militaire dienst, is men in #Duitsland – ook in #Frankrijk en het #VK, overigens – al een eind verder. Bild - “Inzet van Duitse soldaten in #Oekraïne mogelijk” #WWIII https://bild.de/politik/ausland-und-internationales/baerbock-deutet-an-einsatz-deutscher-soldaten-in-der-ukraine-moeglich-674f0250625c0c2a212f1aa6
    Boos
    2
    ·604 x bekeken
  • #zilt

    https://surfingann.blogspot.com/2024/12/blogtour-zilt-jules-engelbert.html
    #zilt https://surfingann.blogspot.com/2024/12/blogtour-zilt-jules-engelbert.html
    SURFINGANN.BLOGSPOT.COM
    Blogtour Zilt - Jules Engelbert
    Recensie zilt van jules engelbert.
    ·265 x bekeken
  • Iraanse 'Zwarte Piet' wordt wél beschermd door de VN !?!

    Niet alleen Nederland kent een Zwarte Piet. Er zijn meerdere Europese landen waar ze een soortgelijke figuur met zwart geverfde gezichten kennen. Ook in het Midden-Oosten verschijnt een soortgelijk figuur één keer per jaar in de straten. De VN heeft deze Hajji Firuz al uitgeroepen tot een beschermde traditie.

    Firuz speelt vooral in Iran een grote rol tijdens de viering van het nieuwe jaar volgens de Perzische Kalender, rond 20 maart. De zwart geschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt voor kinderen en hun ouders.
    Er zijn enkele verklaringen voor Hajji Firuz.
    Een verklaring luidt dat deze figuur wel stamt uit de tijd dat zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de bevolking.
    Ondanks dat werd het feest in 2009 vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid.
    In 2010 werd de feestdag zelfs ook erkend door de VN.
    Daarmee wordt deze figuur beschermd door de VN, terwijl ze onze Nederlandse Zwarte Piet veroordelen, want dat kan dan weer niet... !?!

    Ruim 87 procent van de Nederlanders piekert niet over het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet, meldde Hart van Nederland op 1 December 2023

    Kijk via onderstaande link naar nog meer informatie over de figuur Hajji Firuz: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez
    Iraanse 'Zwarte Piet' wordt wél beschermd door de VN !?! Niet alleen Nederland kent een Zwarte Piet. Er zijn meerdere Europese landen waar ze een soortgelijke figuur met zwart geverfde gezichten kennen. Ook in het Midden-Oosten verschijnt een soortgelijk figuur één keer per jaar in de straten. De VN heeft deze Hajji Firuz al uitgeroepen tot een beschermde traditie. Firuz speelt vooral in Iran een grote rol tijdens de viering van het nieuwe jaar volgens de Perzische Kalender, rond 20 maart. De zwart geschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt voor kinderen en hun ouders. Er zijn enkele verklaringen voor Hajji Firuz. Een verklaring luidt dat deze figuur wel stamt uit de tijd dat zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de bevolking. Ondanks dat werd het feest in 2009 vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag zelfs ook erkend door de VN. Daarmee wordt deze figuur beschermd door de VN, terwijl ze onze Nederlandse Zwarte Piet veroordelen, want dat kan dan weer niet... !?! Ruim 87 procent van de Nederlanders piekert niet over het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet, meldde Hart van Nederland op 1 December 2023 Kijk via onderstaande link naar nog meer informatie over de figuur Hajji Firuz: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez
    NL.WIKIPEDIA.ORG
    Hadji Firoez
    Hadji Firoez, Hāji Firuz of Hajji Firuz (Perzisch: هاجی پیروز) is de traditionele boodschapper van Noroez, het Perzische nieuwjaar. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt voor kinderen en hun ouders ter gelegenheid van de festiviteiten voor het nieuwe jaar: haji firuze, sali yek ruze (Het is Hadji Firoeztijd, het gebeurt één keer per jaar). Hadji Firoez In een persoonlijk artikel laat de Nederlandse taalwetenschapper Guus Kroonen zien dat rond Hadji Firoez soortgelijke discussies lopen als rond Zwarte Piet. Een eerste verklaring die door Iraniërs gegeven wordt is dat Hadji Firoez hoort bij een traditie die stamt uit het zoroastrisme, een Perzische religie. Hadji Firoez zou een vuurbewaker moeten voorstellen. Over Hadji Firoez wordt verteld dat hij aan het eind van het jaar bij mensen langsging en hen aanspoorde om hun oude spullen te…
    Leuk
    Geweldig
    4
    ·456 x bekeken
  • Plaatjes om massaal te delen...,
    (of kopieren en plakken op uw eigen pagina)
    Overal vind je alleen plaatjes van Welkom Sint en Piet,
    wij hebben plaatjes aangepast met
    welkom Sinterklaas en Zwarte Piet....
    Plaatjes om massaal te delen..., (of kopieren en plakken op uw eigen pagina) Overal vind je alleen plaatjes van Welkom Sint en Piet, wij hebben plaatjes aangepast met welkom Sinterklaas en Zwarte Piet....
    Geweldig
    2
    ·213 x bekeken
  • Het zwart maken van gezichten komt volgens kozp nergens ter wereld voor en wordt ook nergens geaccepteerd ???
    Zie hier de beelden die het tegendeel bewijzen..., het komt overal in Heel Europa en ver daarbuiten voor, In Afrika maken de inheemse bewoners hun eigen gezichten ook zwart en zelfs wit. Het zijn allemaal al eeuwenoude tradities en hebben betekenissen zoals: geluk, vruchtbaarheid, volwassenheid, verdrijven van het kwaad, danken voor een goede oogst, contact maken met de geestenwereld (voorouders), maskerade (iemand anders worden) en onherkenbaarheid.
    Bekijk het korte filmpje via onderstaande link:
    https://www.youtube.com/watch?v=_A_T7-VQOfg&t=2s
    Het zwart maken van gezichten komt volgens kozp nergens ter wereld voor en wordt ook nergens geaccepteerd ??? Zie hier de beelden die het tegendeel bewijzen..., het komt overal in Heel Europa en ver daarbuiten voor, In Afrika maken de inheemse bewoners hun eigen gezichten ook zwart en zelfs wit. Het zijn allemaal al eeuwenoude tradities en hebben betekenissen zoals: geluk, vruchtbaarheid, volwassenheid, verdrijven van het kwaad, danken voor een goede oogst, contact maken met de geestenwereld (voorouders), maskerade (iemand anders worden) en onherkenbaarheid. Bekijk het korte filmpje via onderstaande link: https://www.youtube.com/watch?v=_A_T7-VQOfg&t=2s
    Geweldig
    Grappig
    4
    ·369 x bekeken
  • Weetjes van zwarte Piet om te delen...
    De knecht van jan Schenkman was GEEN slaaf...!!!

    Dhr Schenkman was tot 1849 onderwijzer aan een particuliere school op de Anjeliersgracht.
    Hij was een prominent lid van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen.
    Deze vereniging was duidelijk tegen de slavernij en voor de afschaffing van de slavernij.
    De Maatschappij tot Nut van 't Algemeen is een landelijke vereniging met plaatselijke afdelingen, opgericht in 1784, die zich ten doel stelt het welzijn, in de ruimste zin, van individu en gemeenschap te bevorderen.
    De vereniging streeft naar individuele en maatschappelijke ontplooiing met een zo hoog mogelijk cultureel gehalte.

    De Maatschappij hield en houdt zich bezig met zaken die het algemeen belang dienen, zoals onderwijs, ontwikkeling en maatschappelijke discussie.
    Ze heeft daarmee een bijdrage geleverd aan de democratisering van Nederland.
    Van begin af aan heeft de Maatschappij zichzelf gezien als een instelling voor volksontwikkeling, en dat betekende - zeker 150 jaar lang - voor ontwikkeling van het "lagere volk", de achtergestelden.

    De vraag is dan ook: Als Dhr.Schenkman lid was van deze vereniging, waarom zette Schenkman dan toch een zwarte knecht bij Sint Nikolaas neer ?
    In 1945 schreef de Duitstalige Heinrich Hoffman ''Die geschichte von der schwartzen buben'' waarin 3 blanke jongetjes een zwart jongetje uitlachen.
    Sint Nikolaas zag dat en sprak de jongens hier streng op aan.
    De jongens luisterde er niet naar en bogonnen het jongetje alleen maar harder uit te lachen en te plagen.
    Hierop werd de Sint boos, hij pakte de 3 jongetjes vast en stopte ze alle 3 in een grote pot met inkt, waardoor de jongens zelf helemaal zwart werden.

    Sint Nikolaas leerde de kinderen hiermee dat ze respectvol om moesten gaan met zwarte mensen.

    In 1948, twee jaar voor het boekje van Jan Schenkman, verscheen er in Nederland de Nederlandse vertaling van dit verhaal.
    Het zou dus zeker wel kunnen dat Dhr Schenkman dit boekje als onderwijzer ook gelezen heeft en dat hij daardoor het zwarte jongetje bij Sint Nikolaas plaatste.

    Als het een slaaf geweest moest zijn, dan was er vast en zeker een slaaf getekend met kettingen om zijn hals, polsen en enkels, dat staat er gelukkig niet getekend.

    Sint Nikolaas was ook een bisschop, een heilige maakte geen gebruik van slaven, zij verafschuwde dit juist.

    Ook zien we in dit boekje de knecht samen met Sint Nikolaas op het dak..., ze berijden allebei een paard, dat is een teken van gelijkwaardigheid.
    De Zwarte knecht staat zelfs hoger getekend op het paard dan Sint Nikolaas en je ziet Sint Nikolaas ook zelf bij een schoorsteen waar hij zelf net cadeautjes heeft in gegooid.
    Toch allemaal verwijzingen dat de knecht zeker geen slaaf was van Sint Nikolaas.

    Waarom noemde Schenkman de zwarte jongen dan knecht ?
    Het woord knecht was in de tijd van Schenkman normaal, in die tijd was een groot deel van de bevolking knecht.

    Zo had je bijvoorbeeld een paardenknecht, boerenknecht, stalknecht, enz...
    De boeren knechten, waarvan er soms meerderen op een boerderij werkzaam waren, waren in het algemeen intern bij de boer gehuisvest, zij deden werk en leerden het vak tegen kost en inwoning.

    Andere knechten waren de molenaarsknecht, bakkersknecht, de slagersknecht enz...
    Deze knechten voerden eveneens hulptaken uit, dienden soms als loopjongen, maar ze leerden zo ook het vak, dus waren het eigenlijk leerjongens.

    Als je dan al een knecht mocht zijn van een bisschop (heilige), dan is dat alleen nog maar een veel eerbaarder beroep dan zomaar een knecht van een boer.
    Het woord knecht is in deze dan ook zeker niet negatief of verkeerd.

    Op de dag van vandaag heb je ook nog steeds knechten..., denk bijvoorbeeld aan de wielrenner knecht..., eigenlijk is iedereen die werk heeft een knecht..., alleen noemen wij dat nu niet meer zo, wij noemen het werknemers of handlangers.

    Onwetende mensen hebben het bij het woord knecht meestal alleen maar over de mogelijke negatieve betekenis van het woord, de rest benoemen ze voor het gemak er maar even niet bij.
    Zij zien het woord knecht, evenals het woord loopjongen alleen maar als een negatieve, ongunstige associatie.
    Bij knechting denken zij alleen maar aan slavernij, hoewel een knecht zoals Schenkman bedoelde gewoon vrij en in loondienst was.

    Een knecht was dan wel iemand van een lagere stand, omdat hij het vak nog moest leren.
    Dit is de reden waarom het woord door sommige mensen niet zo vaak als positief wordt gezien/gelezen.

    Maar nu weten wij dus dat de knecht zoals Jan Schenkman het bedoelde zeker geen slaaf was en ook nooit is geweest.
    Weetjes van zwarte Piet om te delen... De knecht van jan Schenkman was GEEN slaaf...!!! Dhr Schenkman was tot 1849 onderwijzer aan een particuliere school op de Anjeliersgracht. Hij was een prominent lid van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen. Deze vereniging was duidelijk tegen de slavernij en voor de afschaffing van de slavernij. De Maatschappij tot Nut van 't Algemeen is een landelijke vereniging met plaatselijke afdelingen, opgericht in 1784, die zich ten doel stelt het welzijn, in de ruimste zin, van individu en gemeenschap te bevorderen. De vereniging streeft naar individuele en maatschappelijke ontplooiing met een zo hoog mogelijk cultureel gehalte. De Maatschappij hield en houdt zich bezig met zaken die het algemeen belang dienen, zoals onderwijs, ontwikkeling en maatschappelijke discussie. Ze heeft daarmee een bijdrage geleverd aan de democratisering van Nederland. Van begin af aan heeft de Maatschappij zichzelf gezien als een instelling voor volksontwikkeling, en dat betekende - zeker 150 jaar lang - voor ontwikkeling van het "lagere volk", de achtergestelden. De vraag is dan ook: Als Dhr.Schenkman lid was van deze vereniging, waarom zette Schenkman dan toch een zwarte knecht bij Sint Nikolaas neer ? In 1945 schreef de Duitstalige Heinrich Hoffman ''Die geschichte von der schwartzen buben'' waarin 3 blanke jongetjes een zwart jongetje uitlachen. Sint Nikolaas zag dat en sprak de jongens hier streng op aan. De jongens luisterde er niet naar en bogonnen het jongetje alleen maar harder uit te lachen en te plagen. Hierop werd de Sint boos, hij pakte de 3 jongetjes vast en stopte ze alle 3 in een grote pot met inkt, waardoor de jongens zelf helemaal zwart werden. Sint Nikolaas leerde de kinderen hiermee dat ze respectvol om moesten gaan met zwarte mensen. In 1948, twee jaar voor het boekje van Jan Schenkman, verscheen er in Nederland de Nederlandse vertaling van dit verhaal. Het zou dus zeker wel kunnen dat Dhr Schenkman dit boekje als onderwijzer ook gelezen heeft en dat hij daardoor het zwarte jongetje bij Sint Nikolaas plaatste. Als het een slaaf geweest moest zijn, dan was er vast en zeker een slaaf getekend met kettingen om zijn hals, polsen en enkels, dat staat er gelukkig niet getekend. Sint Nikolaas was ook een bisschop, een heilige maakte geen gebruik van slaven, zij verafschuwde dit juist. Ook zien we in dit boekje de knecht samen met Sint Nikolaas op het dak..., ze berijden allebei een paard, dat is een teken van gelijkwaardigheid. De Zwarte knecht staat zelfs hoger getekend op het paard dan Sint Nikolaas en je ziet Sint Nikolaas ook zelf bij een schoorsteen waar hij zelf net cadeautjes heeft in gegooid. Toch allemaal verwijzingen dat de knecht zeker geen slaaf was van Sint Nikolaas. Waarom noemde Schenkman de zwarte jongen dan knecht ? Het woord knecht was in de tijd van Schenkman normaal, in die tijd was een groot deel van de bevolking knecht. Zo had je bijvoorbeeld een paardenknecht, boerenknecht, stalknecht, enz... De boeren knechten, waarvan er soms meerderen op een boerderij werkzaam waren, waren in het algemeen intern bij de boer gehuisvest, zij deden werk en leerden het vak tegen kost en inwoning. Andere knechten waren de molenaarsknecht, bakkersknecht, de slagersknecht enz... Deze knechten voerden eveneens hulptaken uit, dienden soms als loopjongen, maar ze leerden zo ook het vak, dus waren het eigenlijk leerjongens. Als je dan al een knecht mocht zijn van een bisschop (heilige), dan is dat alleen nog maar een veel eerbaarder beroep dan zomaar een knecht van een boer. Het woord knecht is in deze dan ook zeker niet negatief of verkeerd. Op de dag van vandaag heb je ook nog steeds knechten..., denk bijvoorbeeld aan de wielrenner knecht..., eigenlijk is iedereen die werk heeft een knecht..., alleen noemen wij dat nu niet meer zo, wij noemen het werknemers of handlangers. Onwetende mensen hebben het bij het woord knecht meestal alleen maar over de mogelijke negatieve betekenis van het woord, de rest benoemen ze voor het gemak er maar even niet bij. Zij zien het woord knecht, evenals het woord loopjongen alleen maar als een negatieve, ongunstige associatie. Bij knechting denken zij alleen maar aan slavernij, hoewel een knecht zoals Schenkman bedoelde gewoon vrij en in loondienst was. Een knecht was dan wel iemand van een lagere stand, omdat hij het vak nog moest leren. Dit is de reden waarom het woord door sommige mensen niet zo vaak als positief wordt gezien/gelezen. Maar nu weten wij dus dat de knecht zoals Jan Schenkman het bedoelde zeker geen slaaf was en ook nooit is geweest.
    Geweldig
    1
    ·560 x bekeken